donderdag 16 januari 2014

Inhaalmanoeuvre

Onze meester heeft goede voornemens voor het nieuwe jaar: hij gaat zijn best doen om zijn brilglazen wat meer op te blinken en om de blog wat vaker up to date te houden. Wij (Maja en Siemon) helpen Kristof om het eerste berichtje erop te zetten. Er zijn veel foto's bij van voor de Kerstvakantie. Bij sommige foto's hebben we een zinnetje gemaakt. Veel plezier!



Praatronde


Luka en Bruna zijn naar een uilenfestival geweest en daar hebben ze tattoeages van henna laten zetten. Die blijven niet staan, maar gaan na een tijdje weer weg.


Lily had veel materiaal mee voor het project over Egypte. Ze had een mooi boek mee over Cleopatra en twee kaders met papyrus.



Vrije werktijd




Sinterklaas



Samen met klas Sylvie hebben we een gedicht opgezegd voor de Sint.



Tristan was die dag jarig en hij mocht bij de Sint en de Zwarte Miet. We hebben een liedje gezongen voor hem.





Zwarte Miet deed een beetje gek. Die was zo grappig.


In de knutselklas hebben we cadeautjes gekregen. Er lagen letterkoekjes, Playmobil, Meccano, gezelschapsspelletjes, speelmaïs en plasticine.


De letterkoekjes zagen er heel lekker uit. We hebben gewacht om ze op te eten tot ze verdeeld waren en iedereen er evenveel had.





De Sint en Zwarte Miet zijn nog eens op bezoek geweest.


We mochten de ganse voormiddag met onze cadeautjes spelen. We deden dat heel flink. Er was geen ruzie.










Vooraleer het belde heeft Lise voor ons accordeon gespeeld.



Zwemmen


De donderdag voor de vakantie mochten we vrij spelen in het zwembad. Het was erg leuk.






Spelen


Omdat het zwemmen tijdens de pauze valt, krijgen we altijd 5 minuutjes speeltijd als we terug zijn.



Op de speelplaats heeft Neyla een duizendpoot gevonden.


Lily en Luna hebben een clubje waarin ze gek moeten doen.



Bijna vakantie


Omdat het bijna vakantie was, bracht Luka muffins mee naar de klas. Maja en Neyla hebben later die week ook nog iets meegebracht.




Vrije teksten

het spookhuis (Tiber)
het was nacht.
het poesje zat gevangen in het spookhuis.
het mannetje ging het poesje redden.
het poesje was bang.
achter de poort zat een hond.
de hond had drie koppen.
het mannetje ging naar binnen.
hij vocht met de hond.
het mannetje won.
hij redde het poesje.

de bloemetjes groeien (Siemon)
het regende en de bloemetjes kwamen.
het werd zomer.
toen begon het gras te groeien.
de wolken gingen weg.
het was een oranje zon.
de oranje zon liet het oranje bloemetje groeien.
toen werd de lucht paars.
toen begon de paarse bloem te groeien.
de zon werd rood.
toen begon het rode bloemetje te groeien.

de goochelaar (Nout)
er was eens een goochelaar.
de goochelaar toverde een waterput.
hij wou iets drinken.
hij wou een beker halen.
hij vond er geen.
hij toverde een groot cadeau.
hij deed het cadeau open.
er zat een tafeltje in.
hij zag een vuurtje branden.
hij wou iets koken op het vuurtje.

de regenboog is jarig (Neyla)
de regenboog is jarig vandaag.
het meisje is er voor het feest.
het meisje geeft een geschenk.
het is een halsketting voor de regenboog.
de zon is er ook.
de zon wilt naar de regenboog toe.
dat kan niet.
de regenboog is veel te groot.
de regenboog heeft een feesthoedje op.

de oceaan (Luna)
het was nacht in de oceaan.
de dieren waren aan het slapen.
toen kwam er een haai.
die maakte hen wakker.
hij vroeg of ze een wedstrijd wilden doen.
de dieren wilden dat wel.
de haai was gewonnen.
hij kreeg een medaille.

het jongetje dat in de tuin wou spelen (Loic)
er was eens een jongetje.
hij wou buiten spelen.
hij mocht van zijn mama.
toen was het bedtijd.
hij speelde nog altijd buiten.
maar opeens was hij moe.
toen was hij aan het slapen in de tuin.
de volgende ochtend stond mama op.
de mama was boos.

de kermis (Lily)
er was eens een meisje.
ze ging naar de kermis.
ze ging eerst op de glijbaan.
dan ging ze gaan zwemmen.
dan ging ze naar huis.
thuis at ze frietjes.
toen was het bedtijd.
de volgende dag was het haar verjaardag.
al haar vriendinnetjes kwamen.
ze kreeg heel veel cadeautjes.

het masker van het kasteel (Elijah)
het masker is erg oud.
het masker bestaat al heel lang.
het masker is een beetje stuk.
niemand wou het masker hebben.
één kindje wou het masker wel hebben.
het kindje speelt met zijn poppetje.
zijn kamer zit vol met knuffels van dieren.
hij gooit het masker zoals een frisbee.
daardoor breekt het masker.
het kindje wou het masker niet meer.

het magische land (Bruna)
er was eens een eend en een zwaan.
de zwaan zwom onder water.
de eend ging mee tot ze aan een bos kwamen.
het mensenbos was niet onder water.
toen zagen ze een bonenstaak.
ze klommen omhoog.
ze kwamen in het land van de reuzen.
toen gingen ze weer naar beneden.
ze gingen naar het andere land.
ze leefden nog lang en gelukkig.

de jongen en de tornado (Alexandre)
er was eens een jongen.
er kwam een tornado.
er was veel wind en regen.
het jongetje was thuis.
de tornado kon niet in het huis.
de tornado was weg.
de wind ook.
de regen was voorbij.
het was mooi weer.
de jongen ging naar het park.

Praatronde

Hermine
Gisteren heb ik Nieuwjaar gevierd. Toen hebben we gedanst. We hebben een wafel met slagroom en suiker gegeten. Dan mochten we de cadeautjes opendoen en het versje opzeggen. Ik heb een boek en een pop gekregen dat van Afrika kwam. De pop heet Tamae. Mijn ander cadeautje waren stiften om mee op een t-shirt te schrijven en ook nog een kleurboek met stickers.

Nout
Dit is het verhaal van Hans en Grietje. Het is een boek met uitvouwbare prenten. Dit hier is Hans, dit is de stiefmoeder en dit is de houthakker. Hans en Grietje wandelden door het bos en lieten kruimeltjes achter. Ze kwamen bij een peperkoekenhuisje. De heks had een plannetje om Hans en Grietje op te eten, maar dat lukte niet. Hans en Grietje namen alle edelstenen mee naar huis.

Luka
Gisteren heb ik Nieuwjaar gevierd bij mijn oma. Ik heb daar veel chips gegeten. We hebben ook pasta gegeten. Mijn stiefopa heeft die zelf gemaakt. We hebben ook cadeautjes gekregen. Johan, mijn stiefopa, maakte ons wijs dat het als decoratie was. Maar dat was geen waar. Ik heb een boek gekregen om dieren te tekenen. Ik heb er al een paar getekend. Mijn kleine neefje was daar ook. Hij heeft een doos Playmobil gekregen met indiaantjes. Wij hebben die in elkaar gezet. Vooral de tipi was moeilijk.

Bruna
Toen ik jarig was, heb ik een feestje gehouden. Neyla ging normaal gezien komen, maar toen ging het niet. We zijn in de bioscoop naar Frozen gaan kijken. Lily, Fons, Luka en nog enkele anderen waren er ook. Babette zat naast mijn mama. We kregen allemaal paardenbekertjes. Mijn mama heeft er onze naam op geschreven. Ik heb een auto gekregen met een afstandsbediening.

Fons
Ik ben na het slaapfeestje van Bruna naar Brugge geweest. Toen ik er aankwam zag ik een grote snoeppot staan. Ik zag er ook allemaal leuk speelgoed zoals Lego. Ik had de babyfoon verstopt in een kamer en zo kon ik boven meeluisteren. Er was een groot kussen waarmee ik kussengevecht kon houden. Dat heb ik op mijn broer gegooid.

Lily
Ik ben naar mijn oma geweest. Ik heb daar een wandeling gemaakt in het bos. Ik heb deze stok gevonden in het bos. Het lijkt op een katapult en het lijkt ook op een letter uit mijn naam. Ik was moe van het wandelen. We gingen naar een restaurantje en daar hebben we iets gedronken. Ik had appelsiensap gevraagd, maar ze gaven me Fanta.

Elijah
In de kerstvakantie ben ik naar de winkel geweest. Er was een blauwe fiets met achteraan een dik wiel. Dan hebben wij die fiets gekocht. Die fiets kon niet in de koffer. Mijn papa deed een touw vast rond zijn auto zodat de koffer niet open kon vallen. Dan heeft mijn broer ermee gespeeld. Mijn andere broer heeft ook een fiets. Een vriend heeft er ook mee gefietst op de straat.

Loic
Op de schoolreceptie toen verkocht mijn papa bier. Ik was daar ook. Ik kreeg een bonnetje. Aico was daar ook. Ik heb Aico een beetje getrakteerd, want zijn bonnetjes waren bijna op. Ik heb een hotdog en een stukje wafel gedeeld met Aico.

Bruna
Ik ben naar het feestje van Luna geweest. We mochten een eigen t-shirt maken. Het waren eerst allemaal witte t-shirts. We mochten er met speciale stiften op tekenen. De t-shirts moeten eerst gestreken worden vooraleer je ze wast. Op de Kouter hebben we een muzikaal pak gespeeld. Erna gingen we naar het clubhuis en speelden we spelletjes. Toen de mama’s of papa’s kwamen verstopten we de kindjes. Ik ging bij Fons slapen en kwam deze ochtend naar de school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten