vrijdag 13 september 2013

Week 2

't Is pas nu dat mijn frank valt: het is vandaag vrijdag de dertiende. Ondanks dat onheilspellende gegeven was het een geslaagde tweede week met middenin een dagje respijt voor mijn teergeliefde pupillen. Iedereen begint stilletjes aan zijn weg te vinden. Nu hoeven we enkel nog *zucht* de stembanden wat te temperen. Waar heb ik mijn zweep weer gelaten?









PRAATRONDE
Veel mooie stenen, kristallen en andere mineralen deden hun revue in de kring deze week. Misschien is het weleens interessant om te lezen welke markante vertellingen jouw klessebessende koter hier zoal verkondigt.

Tiber
Ik heb deze steen gekregen van mijn mama en papa. Dit is een speciale steen. Als je hem in twee hakt, komt er goud uit. Deze blauwe steen is ook een speciale steen. Hij blinkt erg mooi. Ik weet niet hoe dat komt.

Nout
Ik wou graag deze steen tonen. Mijn mama had gezegd dat ik die mocht meenemen. Er zitten allemaal blinkende stukjes in. Ik heb die niet gevonden, maar hij lag op de kamer van mijn broer.

August
Ik ben naar de spaghettibar geweest. Ik ben daar gaan eten. Er was iemand die een koffer  mee had. In de koffer zaten allemaal instrumenten. Ik heb piano gespeeld. Toen hebben ze me gefilmd. Dat was met een grote camera. Mijn mama had het gezien op het internet.

Luka
Ik ben met Lily naar het MAS geweest. We hebben daar knutselwerkjes gemaakt. Ik vond dat leuk. Het was wel een beetje een strenge juf. We hebben een hoofd gemaakt. Daarin moesten we tekenen waaraan we dachten. We moesten ook een paar dingen natekenen in een schetsboek. Dat was moeilijk.

Maja
Dit is een muis uit Polen. We moesten er twee kopen, want de eerste was rap kapot. De tweede werkt wel. Die kan rijden. De kapotte muis heb ik aan mijn grote broer gegeven.

Fons
Toen ik uit het vliegtuig kwam, de eerste dag op reis in de hoofdstad van Maleisië, was Jitske daar ook. We zijn naar een kinderspeelbad geweest. Daar zaten veel grote mensen in. Ik kon niet goed slapen want ik had last van jetlag. ‘s Morgens was ik erg vroeg wakker.

Siemon
Ik ben naar toverland geweest. Er stond daar één huisje dat kan toveren. Ik heb daar ook iets gedronken. Ik ben ook naar de tweede plaats geweest. Daar was er een glijbaan. Die was heel lang. Dat was in een ander land, maar ze spraken wel onze taal.


PROJECT
Met behulp van enkele boeken zijn we te weten gekomen dat zowat alles - wat niet plantaardig of dierlijk is - mineraal is. Gesteenten bestaan uit mineralen en ze komen bijna overal voor. De meeste mineralen zijn vaste stoffen, maar sommige zijn ook vloeibaar. Ze kunnen allerlei kleuren hebben. Sommige komen voor aan het aardoppervlak, andere vinden we veel dieper onder de grond. Belangrijke mineralen zijn klei, kalk, zout, ijzer, goud, zilver, koper, water, olie, enzovoort.

Mineralen zijn al altijd heel belangrijk geweest voor de mens. In het begin gebruikte de mens gesteenten om werktuigen en wapens te maken. Die werden voortdurend verbeterd door de ontdekking en het gebruik van andere mineralen, zoals brons en ijzer.


ZWEMMEN
Elke week gaan we zwemmen in het Strop. Juf Isabel leert ons hoe we boven water moeten blijven. Tijdens de laatste vijf minuten mogen we het eventjes bont maken en plonzen we in het rond.





KLAAR-OVER
Vandaag startte een proefproject op onze school waarmee we klaar-overs willen rekruteren. Dat zijn opgeleide vrijwilligers die kinderen op een veilige manier helpen oversteken op 'ongevalgevoelige' plaatsen. Hiermee doen we een oproep naar ouders en grootouders van leerlingen, vrienden en buurtbewoners. Iedereen die dat wil, kan zich kandidaat stellen om klaar-over te worden. Een opleiding tot klaar-over duurt ongeveer twee uurtjes en wordt georganiseerd door de verkeerspolitie.

Alle kinderen die vandaag met een fluohesje naar school kwamen, kregen ook een leuke sleutelhanger. Dit om nog eens duidelijk te maken dat het belangrijk is om goed zichtbaar te zijn in het verkeer. De klaar-overs van dienst waren niemand minder dan wielrenners Kenny De Ketele en Eliot Litaer. Ook de pers was van de partij om van het ganse gebeuren verslag uit te brengen. Het interview op Radio 1 vind je hier.




VERJAARDAGEN
Oyoyeah, al drie traktaties op twee weken tijd. Na Hermine en Tiber was het vandaag de beurt aan Luka. Proficiat met jullie verjaardag!



VRIJE TEKSTEN
De speciale regenboog door Neyla
Er is een prinses. Ze heeft een rood kleed aan. De koning is er ook. Ze hebben allebei iets vast om te drinken.

Rijden door Elijah
Ik moet naar de klas van Benjamin. Hij is op zeeklas. Mijn papa kan snel rijden.

De beren zijn op stap door Lily
De beren waren op wandel. Toen kwamen ze Muis tegen. Toen kwam Uil. Toen kwam Kuikentje. Ze vierden een groot feest. Plots wou de kleine beer taart. Toen gingen de beren naar de winkel. Ze kochten taart.

De rotsen door Siemon
Mijn papa wou de bal gooien. Die ging naar de rotsen. Dat was in de grot. De bal botste overal. Er is ook een poesje, maar die kan niet goed vliegen. Hij zat nog in de buik van de mamapoes.

De prinses maakt appelmoes door Bruna
Op een dag was er een prinses. Ze wou appelmoes maken. Ze ging appels plukken. Plots zag ze een konijntje. Dat konijntje werd haar huisdier. Ze plukte appels. Ze maakte lekkere appelmoes met worstjes en aardappelen. Het konijntje werd zwanger, dus het is een meisje. Die kreeg een kindje en ze leefden nog lang en gelukkig.

Honderd paddenstoelen door Tiber
Er waren honderd paddenstoelen. Het was veel aan het regenen. Er waren meer dan honderd druppels. De wolken botsten allemaal tegen elkaar. Er was een kristal op de grond gevallen. Een poesje had hem gevonden. Op een dag kwamen er meer dan honderd paddenstoelen. Dan was er een huisje. Daar woonden mensen. Die plukten allemaal paddenstoelen.

De pratende mol door Alexandre
Mijn grote broer, mijn kleine broer en mijn mama waren heel blij. Er was een mol aan het praten en hij was aan het kijken. Hij deed een dutje. Hij was boos omdat hij wakker werd door de spelende kinderen. De wolken waren zo mooi en de zon was zo mooi.

Het feestje van Felix door Loic
Felix was 6 jaar. De vriendjes waren er al. Ze gaan spelen met de auto’s. Daarna gaan ze buiten spelen. Dan gaan ze terug naar binnen. Er valt een beker in het huis van Felix. Er zitten allemaal medailles in. Al de vriendjes mochten een medaille. Felix die mag de beker hebben.

Feest door Nout
Er was eens feest. Er kwam een mens binnen. Die bestelde een biertje. Een ander kindje was aan het spelen in de disco. De DJ zette coole muziek op. Toen riep zijn papa want er was taart. Toen was het al laat en moesten ze bijna naar huis.


De hond door Luna
De hond is met zijn bot aan het spelen. Opeens komt er een grote machine. Daar komen allemaal kleuren uit. Dan komt een regenboog. Toen zei de hond: “Joepie, een regenboog!” De regenboog gaat weg. Het begint te donderen en bliksemen. De hond gaat naar binnen.

De langnekdino door August
De dino eet bladeren van de boom. De zon schijnt hard. De bladeren waren opeens op. De lucht was blauw. De stam had geen takken.


De overstroming door Fons
Er was eens een overstroming. De meneer was bang. Hij had wel een kelder met appels, spek en bonen. Hij vond het lekker.


De bloem door Luka
Fladdershy geeft een feest. Het was feest voor een bloem. Er kwam een eend, een konijn, drie vlindertjes, twee vogeltjes en een vuurvogel. Ze waren aan het wachten op prinses Célestea.


My Little Pony door Hermine
Fladdershy wandelt in de stad. Ze had een winkel gezien. Maar ze ging niet binnen. Haar vriendinnen waren druk bezig maar ze had geen idee.


TEKENING VAN DE WEEK
door Lily



De boog kan niet altijd gespannen staan. Na zo'n duchtige inspanning is een uurtje vrij spelen best welkom.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten